Info

In 2000 heb ik mijn studie Oefentherapie Cesar afgerond. Daarna heb ik werkervaring opgedaan in verschillende praktijken. Tijdens het werk werd mijn interesse gewekt naar manieren om het lichaam vrijer te laten bewegen en om overbodige spierspanning los te leren laten. Ik ben me toen gaan verdiepen in zowel de Alexandertechniek en de methode Feldenkrais. Sinds 2011 werk ik voor mezelf. In mijn vrije tijd ben ik graag met beweging bezig. Ik dans de Argentijnse tango en beoefen de flamencodans.

Oefentherapie Cesar

Oefentherapie Cesar helpt je je bewust te worden van je houdings- en bewegingsgewoonten. Ongunstige gewoontes gaan op de lange duur normaal aanvoelen. Het lijkt dan net alsof het niet meer anders mogelijk is. Door middel van oefeningen krijg je meer inzicht in de manier waarop je beweegt. Dit kun je vervolgens aanpassen. Het is de bedoeling dat je weer dichter bij je oorspronkelijke manier van bewegen komt.

De manier van ademhalen staat in verbinding met je houding en je manier van bewegen. Cesartherapie kan je helpen hier meer bewust van te worden.


Voor wie?

Vaak komen mensen naar therapie vanwege een aanleiding. Dit is op zich logisch want dan is er een reden om aan de slag te gaan. Ergens is het jammer want voorkomen is beter dan genezen. Een zeker inzicht in je manier van bewegen, hoe je staat en zit en je manier van ademhalen kan op lange termijn veel klachten voorkomen. In feite is het een soort van basiskennis die iedereen over zichzelf zou kunnen hebben. 

Een reden om therapie te volgen kan bijvoorbeeld zijn:

  • Het vergroten van inzicht in je houding, beweging en manier van ademhalen. (Door het verkrijgen van inzicht treden er vanzelf verbeteringen op)
  • Leren hoe je je goed kunt ontspannen.

Wanneer je je lichaam langdurig verkeerd belast en gebruikt kunnen er onder andere de volgende klachten ontstaan:

  • Spier- en gewrichtsklachten, bijvoorbeeld aan de rug of nek
  • Hyperventilatie
  • Bekkenbodemproblematiek

Daarnaast kunnen de lessen zinvol zijn als er sprake is van:

  • scoliose en/of beenlengte verschil

Verder kan de therapie zinvol zijn voor:

  • Mensen die benieuwd zijn naar zichzelf en via het bewegen meer zelf inzicht willen krijgen.
  • Jongeren en volwassenen die veel met het hoofd bezig zijn en de verbinding met het lichaam willen versterken.
  • Jongeren en volwassenen met (een vorm van) autisme die via de insteek van het lichaamsbewustzijn het zelfinzicht willen vergroten.
  • (tango) dansers die het lichaamsgewaarzijn willen vergroten en daarmee mogelijk nog meer plezier aan de dans kunnen beleven.

     

     


     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

Inspiratiebronnen

Argentijnse tango

In de basishouding van de tango kun je veel te weten komen over jezelf. Het werkt als een soort spiegel van hoe je in je dagelijkse leven functioneert. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk dat je je teveel op de ander afstemt en daarmee de verbinding met jezelf verliest. Dan is er werk aan de winkel om meer contact met de grond te gaan maken (aarden) en vandaar eerst de verbinding met jezelf te maken, zodat er een gelijkwaardige verbinding kan ontstaan met de ander. Het is ook mogelijk dat je te weinig rekening houdt met de ander. Dan kun je leren om je meer op de ander af te stemmen. Via de verbindende beweging in de tango kun je op een veilige manier meer te weten komen over jezelf en de manier waarop de beweegt. Het spiegelen kan dan mogelijk wat confronterend zijn, maar vooral ook verhelderend.

De oefeningen zijn basaal, waardoor ze ook goed toepasbaar zijn voor mensen die de tango niet beoefenen.


De Feldenkrais methode leert je met aandacht te bewegen. Je leert ontdekken hoe je een beweging maakt. Zo kun je bijvoorbeeld een bepaalde beweging met veel minder moeite leren maken. Het bewegingsgemak vergroot zich. Feldenkrais gaat net zoals oefentherapie Cesar uit van een eenheid van lichaam en geest. Een verandering in het bewegen leidt tot een verandering in het denken, waarnemen en voelen. En andersom.


De Alexandertechniek zorgt ervoor dat je ondoelmatige, onbewuste spanningspatronen kunt doorbreken. Hierdoor vind je je natuurlijke balans en coördinatie terug. Je oefent het ‘gewaar worden’ van jezelf.  Volgens F. M. Alexander (de grondlegger van de methode) ligt de kunst in het ontwikkelen van het zesde zintuig. De vijf andere zintuigen (horen, zien, voelen, ruiken en proeven) zijn vooral gericht op het waarnemen van externe stimuli. Het zesde zintuig is juist in staat innerlijke signalen via onze hersenen waar te nemen, zoals overmatige spierspanning in alledaagse houdingen en bewegingen. Door dit waarnemen te oefenen leer je de overmatige spanning steeds beter te herkennen en los te laten.

Tarieven en vergoeding

Ik werk bewust niet samen met zorgverzekeraars. Op deze manier ervaar ik de vrijheid om te werken zoals dat bij mij past. Dit betekent dat je de rekening zelf indient en 70-80% vergoed krijgt, als je een aanvullende verzekering hebt voor fysiotherapie/oefentherapie. Als je een basisverzekering hebt betaal je zelf.

  • Behandeling in de praktijk : 45,- per uur
  • Behandeling aan huis : 55,- per uur